Veelgestelde vragen

De enquête

Waarom mag ik niet zeggen waarop wel bezuinigd kan worden?

De gemeenteraad wil graag weten wat u belangrijk vindt in Vlaardingen. Als we u vragen waar wel op bezuinigd mag worden, krijgen we vooral een overzicht van dingen waar u niet zoveel om geeft. We willen juist weten waar u wel om geeft.

Tot wanneer kan ik stemmen?

U kunt stemmen van donderdag 9 januari 9:00 uur tot en met 22 januari 22:00. DoeMee is dag en nacht beschikbaar.

Wat doet de gemeente met de resultaten?

De resultaten worden gebruikt als richting voor de gemeenteraad bij het opstellen en goedkeuren van de begroting. Op basis van deze richting kunnen keuzen gemaakt worden die voldoen aan de bezuinigingsopgave en zoveel mogelijk in lijn zijn met de ideeën van de inwoners van Vlaardingen.

Waar kan ik de resultaten zien?

De gemeente Vlaardingen communiceert de uitslagen van DoeMee en van het burgerpanel. Ook zijn de resultaten van DoeMee in de app te zien (klik op resultaten zodra de knop beschikbaar komt). Tenslotte zullen we de resultaten ook weergeven op deze site.

Voor wie is de enquête bedoeld?

De enquête is bedoeld is voor mensen die in Vlaardingen wonen, daarom vragen we naar de woonplaats. Ter controle wordt er ook een raadpleging gedaan via het burgerpanel. Hiermee kunnen we de uitslag analyseren.

Het gebruik

Waarom moet ik een account aanmaken?

We willen graag een zo goed mogelijk beeld krijgen van de mening van Vlaardingers. Daarom mag iedereen 1x stemmen (en hierin 3 opties aangeven).

Wat gebeurt er als ik mijn wachtwoord ben vergeten?

U kunt via de optie “Wachtwoord vergeten” in het inlog scherm uw wachtwoord veranderen. Ter controle sturen we een sms zodat een ander persoon uw wachtwoord niet kan aanpassen.

Hoe vaak mag ik stemmen?

U kan 1x stemmen, u kiest 3 opties. Als u daarna inlogt op DoeMee, kunt u de opties alleen nog bekijken.

Ik heb een probleem met DoeMee, kunt u helpen?

Uitleg over het gebruik van DoeMee kunt u vinden op www.vlaardingenbegroot.nl/uitleg . U kunt uw probleem of vraag ook mailen de griffie of insturen via het contactformulier. De griffie stuurt uw vraag door naar het technische team van Doemee.

Ik heb geen mobiele telefoon, kan ik toch meedoen?

Als u geen mobiele telefoon heeft en toch wil meedoen, neem dan contact op met de griffie via het contactformulier. Zij zorgen dan samen met het technische team van DoeMee voor een oplossing.

Wat is DoeMee?

DoeMee is een platform waarmee organisaties besluiten kunnen nemen. Het maken van een lijst van onderwerpen op volgorde van belangrijkheid is de eerste stap in dat proces. Voor meer informatie kijk op: https://www.doemeebeslismee.nl

Kan ik mijn vaste telefoonnummer gebruiken?

Nee, dat wordt niet ondersteund. Om te controleren of u uw eigen telefoonnummer gebruikt, sturen we een verificatiecode per sms. U heeft daarom een mobiel nummer nodig. Als u geen mobiele telefoon hebt en toch wil meedoen, neem dan contact op met griffie. Zij zorgen er dan voor dat het technische team van DoeMee een account voor u kan aanmaken.

iOS: Ik zie ‘no items to display’, hoe kan ik dat oplossen?

Als u na enkele ogenblikken geen lijst van onderwerpen ziet als u op “Kies de top 3” hebt gekozen. Het kan zijn dat uw browser nog informatie van de eerder gemelde verstoring heeft vastgelegd.

Om dit op te lossen voer de volgende stappen uit:

  1. Ga naar settings
  2. Kies Safari
  3. Klik op “Wis geschiedenis en websitedata”
  4. Klik op “Wis geschiedenis en data”
  5. Open Safari en ga naar de app.

Heeft u nog steeds problemen? Neem contact op met de griffie, zij sturen uw vraag door naar het technische team van DoeMee.

Ik kan niet inloggen, wat nu?

Als u inlogt en u krijgt de melding “Naam of wachtwoord incorrect, of u heeft nog geen account aangemaakt”  dan zijn er drie mogelijkheden:

  1. U heeft nog geen account bij DoeMee. Klik dan op “Maak account aan” en vul de gegevens in.
  2. De gebruikesnaam is incorrect. Bijvoorbeeld omdat u bij het aanmaken van de naam een spatie aan het einde heeft gezet, of omdat er kleine letters en/of hoofdletters verkeerd staan. Klik dan op “Naam of wachtwoord vergeten”. Voer uw telefoonnummer in en voer de ontvangen code in. Kopieer de naam die in het scherm staat en bewaar deze. Voer een nieuw wachtwoord in en klik op Versturen. U kunt nu inloggen met de naam die u heeft bewaard.
  3. Het wachtwoord is incorrect. Klik dan op “Naam of wachtwoord vergeten”. Voer uw telefoonnummer in en voer de ontvangen code in. Kopieer de naam die in het scherm staat en bewaar deze. Voer een nieuw wachtwoord in en klik op Versturen. U kunt nu inloggen met de naam die u heeft bewaard.

Als u na het uitvoeren van 1 (Maak account aan), de melding “Het telefoonnummer dat je hebt opgegeven bestaat al. Log alsjeblieft in” krijgt, dan kunt u op “Naam of wachtwoord vergeten” klikken en de stappen bij 2 volgen.

Waarom krijg ik een tweede sms?

De tweede sms is een herinnering, in het geval dat de eerste aan de aandacht is onsnapt of niet is aangekomen.

De code die wordt gestuurd, is om te bepalen dat het telefoonnummer inderdaad van de persoon is die het account aanmaakt. Deze code is vijf minuten geldig. Om te voorkomen dat de sms niet aankomt door een storing in de verbinding of om een andere reden niet wordt opgemerkt, wordt een tweede sms gestuurd. Deze komt na twee minuten. Dezelfde code is dan nog drie minuten geldig. De twee codes zijn hetzelfde, het maakt dus niet uit welke van de twee gebruikt wordt.

Privacy en gegevensopslag

Wat doen jullie met mijn telefoonnummer?

Het telefoonnummer wordt gebruikt om ervoor te zorgen dat er geen dubbele accounts worden aangemaakt. Daarnaast gebruiken we het telefoonnummer om te controleren dat u de eigenaar bent van het account als u uw gebruikersnaam of wachtwoord bent vergeten. De telefoonnummers worden op geen enkele andere manier gebruikt en worden verwijderd zodra de raadpleging is gesloten en de resultaten bekend zijn gemaakt.

Moet ik mijn echte naam gebruiken?

Nee u kunt zelf een gebruikersnaam kiezen. De naam moet wel uniek zijn, niemand anders mag die naam al in gebruik hebben. We gebruiken de gegevens alleen om te controleren dat u nog niet gestemd hebt.

Kan de gemeente of iemand anders zien waar ik op gestemd heb?

Nee, er is stemgeheim, net als in het stemhokje: U krijgt een ‘digitale stempas’ als u de eerste keer inlogt op de DoeMee. Dit wordt vastgelegd in de stempasadministratie.  Als u 3 opties kiest en op “Stem” klikt, wordt geregistreerd op uw stempas dat u heeft gestemd. In een aparte boekhouding krijgt iedere optie die u hebt aangevinkt een stem erbij. In deze stemboekhouding is geen enkele verwijzing naar uw account of stempas opgenomen.

Hoe lang wordt mijn account bewaard?

Alle accounts worden verwijderd, nadat de resultaten bekendgemaakt zijn, uiterlijk in februari. Als u wil, verwijderen we uw gegevens op verzoek eerder. Dit kan via het contactformulier ook door een mail aan de griffie.

Waarom kan ik niet zien waar ik op gestemd heb?

U krijgt een ‘digitale stempas’ als u de eerste keer inlogt op de DoeMee. Dit wordt vastgelegd in de stempasadministratie.  Als u 3 opties kiest, wordt geregistreerd op uw stempas dat u heeft gestemd. In een aparte boekhouding krijgt iedere optie die u hebt aangevinkt een stem erbij. In deze stemboekhouding is geen enkele verwijzing naar uw account of stempas opgenomen. Er  wordt dus nergens vastgelegd waar u op heeft gestemd, en daarom kunnen wij dit ook niet tonen in DoeMee.